Doğunun Limanları - Amin Maalouf

21:30


2016 yılında okuduğum kitaplar arasında en çok etkilendiğim oldu Doğunun Limanları. Kitaba başlamadan önce isminden dolayı ben destansı bir hikaye bekliyordum. Çok daha farklı bir şey buldum ama destansılıktan çok da uzak değildi. Önce sanırım bu kitaba neden başladığımı anlatmam lazım, ben tamamen bir Lübnan hayranıyım. Hiç gitmedim ama görmek istediğim ülkeler sırasında üstlere oynuyor. Nedeni ise ülkenin konumu ve yapısı. Ülkenin yüzde 40'ını Hristiyanlar, 27'sini Sünni Müslümanlar, 27'sini Şii Müslümanlar ve 5'inin de Dürziler oluşturuyor. Lübnan yasalarına göre de Cumhurbaşkanı Müslüman, Başbakan'da Hristiyan olmak zorunda. Ortadoğu gibi bir yerde böyle bir çeşitliliği koruyabilmesi ve değişik devlet sistemleri de her zaman ilgimi çekmiştir. Doğu Limanları sözü de genelde Lübnan için kullanılır. Lübnan Akdeniz'in en doğuda ki limanlarına sahip olduğu için. 
Her neyse kitap Osmanlı soyundan gelen bir çocuğun hikayesini anlatıyor. Babası Adana'da yaşarlarken Ermeni soykırımı sırasında, kendileri Türk olsa da Ermeni arkadaşlarını tek bırakmamak için beraber Lübnan'a taşınmak zorunda kılıyor. Sonra da babası Ermeni arkadaşının kızıyla evleniyor ve bunun sonucunda kendisi doğuyor. Yani kendisi yarı Türk, yarı Ermeni. Baş karakterimizin doğuşundan sonra önceleri çok güzel hayatını sonra da çok acıklı hayatını okuyoruz. Kitap'da Ermeni sorunu dışında, ikinci dünya savaşı, İsrail'in kuruluşu ve yahudi meselesinden bahsediyor. 
Sürekli yurt dışına yerleşmeyi düşünen biri olarak, bu kitaplar beni çok etkiliyor. Gitmek, gittiğin yere sonradan geldiğinin her zaman sana hatırlatılması, arkada bıraktıkların. Ne gidebiliyorsun ne kalabiliyorsun durumu en çok tanımadığın topraklara yerleşenlerde var sanırım. Kafam çok karıştı sanırım.
Kitapı kesinlikle öneririm. Çok akıcı, çok bilgilendirici bir kitap. Türkiye'nin yakın tarihine de değişik bir açıdan bakma fırsatı yakalarsınız. Çok sevdim, ısrarla da öneriyorum. 

İlgili Yayınlar

2 yorum

  1. Gerçekten çok ilgi çekici bir kitapmış Lübnan deyince benim aklıma direkt bir Müslüman ülke geliyor öyle bir kuralı olmasına çok şaşırdım meraklandım da :)

    YanıtlaSil
  2. Güzel konusu var kitabın... Lübnan'la ilgili çok fikrim yoktu... Bilgilenmiş oldum. Farklı bir yer, gidilip görülmeli... Sevgiler...

    YanıtlaSil