Kadavra Gören Masum Tıp Öğrencisi

13:42


Tıp Fakültesinde İlk Kez Kadavra Görmek:
Tıp okuyan bir öğrenci olarak yaşamaya çalıştığım hayatımın en değişik günlerinden birini yaşadım; ilk defa bölümümün ve doktor olmanın hissettirdiği duygularla tanıştım. Başlıktan da anlayabileceğiniz gibi kadavra gördüm, bolca da kokladım. Bir tıp öğrencisinin fakülteye girdiği andan itibaren en heyecanla beklediği anlardan biridir kadavra görmek, fakat benim okuduğum fakültenin kendine ait bir kadavrası olmadığı için hiç bir zaman kadavrayla tanışma fırsatı yakalayamamıştım. Ülkede tıp fakültelerinin neredeyse hepsi kadavra sıkıntısı çekiyor. Çünkü kimse bedenini bağışlamak istemiyor ya da kadavralar hastaneler tarafından üniversitelere çok pahalı fiyatlara satılıyor; üniversiteler arasında da ölü bedenleri kapmak için kıyasıya bir yarış var.
İlk kez kadavranın öğrencilere tanıtılması sadece biz öğrenciler için değil, aynı zamanda öğretmenler içinde büyük bir olaydı. İlk kez bizim sınıfa gösterilecekti kadavra ve bir ilke şahit olmak için geri zekalı dekandan tutunda çok sevdiğim anatomi bölüm başkanımıza kadar neredeyse tüm hocalar oradaydı.
Kadavra daha kapıdan içeri girmeden hoca bağırmaya ve bir hışımla bize direktifler sıralamaya başladı. Bölüm başkanı 'Kadavra bu odada ki en değerli şey, ona saygılı olacaksınız, yanında saygıyla konuşacaksınız. Fotoğrafını çekmek videoya, almak kesinlikle yasak; yakalarsam ya da internette paylaşıldığını görürsem bizzat disiplin işlemlerini ben başlatırım.'' diye bağırmaya başlamasıyla kadavra asansör ile laboratuvarın kapısına varmıştı.

Kadavranın Görünümü ve Kokusu:
Kadavranın laboratuvara girişi bile benim için büyük olay oldu. Mutlaka bir polisiye dizide görmüşsünüzdür yeşil bir kefen gibi bir şeyin içine koyarlar ölüleri tam önünde de fermuarı vardır açıp, kapatmak için. Ben çürümesin diye bir sıvı içinde getireceklerini sanıyordum kadavrayı ama kefenini açtıklarında bir sedyenin üzerinde öylece uzanan ölüyü görünce büyük bir şok yaşadım.
Kadavranın hep kötü koktuğundan bahsederlerdi ama hiç bu kadarını hayal etmemiştim. Aslında içinize çektiğiniz koku kadavranın kendi kokusu bile değil, çürümesin ve bedene zarar gelmesin diye içine koydukları formaldehitin kokusu. Her zaman kendimi midesi sağlam ve ölümden korkmayan biri olarak görmüşümdür. Yakın bir tanıdığımın ölümü bile beni hiç bir zaman etkilememiştir. Nenemin cenazesine gitmemiş, dedemin cenazesinde ise çocukluğumun en güzel zamanını geçirmiştim. Kadavrayla karşılaşınca ölümü hissetmek ve ölüyü görmek arasında ki büyük farkı anladım.
Kadavranın yanına sırayla çağrıldığımızda öğrendiğimize göre 32 yaşında bir erkekti.  Adli tıptan getirilmiş, bir trafik kazası sonucunda ölmüştü. Yanına gittiğimde dikkatimi ilk çeken şey, yüzünü bir bezle kapatmış olmalarına rağmen, keçe gibi olmuş siyah saçlarının gözükmesiydi. Önümde tamamen çıplak, alkollü solüsyon içinde durmaktan kösele gibi kalın ve mosmor derisi olan varlığın, benim dikkatimi çeken en önemli ayrıntısı saçları, ikinci olarak da bacaklarında ki ve parmak üstlerinde bulunan kıllardı. Açıklayacak bir 'nedenim' yok ama saçları ve kılları bana bu önümde sere serpe yatan bedenin bir zamanlar canlı yürüyen, konuşan, nefes alan bir varlık olduğunu hatırlattı.
Sonucunda biraz midem bulandı, tansiyonum düştü; hocanın bir insanın içinde elleriyle dolaşmasını izledim ve asla ölülerle çalışamayacağımı anladım.

İlgili Yayınlar

50 yorum

  1. Gerçekten İNANILMAZ bir şey, paylaştığın için ÇOK teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Not: Yani sırf bu deneyim için tıp bile okunur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bence de etkili bir deneyim. :) önemli değil Alice.

      Sil
  3. orası öyle belki ama kim vücudunun parçalarıyla oynanmasını ister ki .)
    bir de yazıya hakim olan havadan buram buram şu kadavra görmenin bayaa gergin bir olay olduğunu sezdim yahuu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gergin gerçekten çünkü ilk defa ölü birini görüyorsun.

      Sil
  4. oldukça ilginç bir deneyim, Tıp Fakülteleri hastaya olan ilgiden dolayı ki bu ilgiyi şöyle açıklayabilirim adamlar hangi konudan gidersen git en azından acile her şeyini didik didik inceliyorlar lakin hastanede yatış verdiklerinde maalesef öğrencilerin deneme tahtası oluyorsun ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. maalesef öyle ama birilerinin de öğrenmesi lazım. sistem bozuk yapacak bir şey yok. ama öğrencilerin didiklemesinden bir şey olmaz çünkü bizim hastaya dokunma iznimiz yok. didik didik edenler stajyerler. :D

      Sil
  5. Ben belki ölürsem bağışlarım napiym ki bedenimi ölünce?
    Ay belki bayılırdım ben. :O Dehşet bir deneyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben organlarımı bağışlardım kadavrayı sanmıyorum. hem ailenin onayı lazım, onalrda vermez.

      Sil
  6. Allahımmm..Okurken bile gerim gerim gerildim..Bunu yaşamak nasıl bişey olur tahmin bile edemiyorum.. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :( gerilen nadir insanlardanım. kimsenin ne tepki vereceği belli olmuyor açıkçası

      Sil
  7. Seneler seneler önce, ben çocukken... Bir tanıdığımızın oğlunun İ.Ü'de tıp öğrencisi olduğunu hatırlıyorum.Annesi oğlunun kadavra başındaki fotoğraflarını göstermişti. (Biz annemle bunlara oturmaya gittiğimizde). Böyle sınıfça kadavranın başındalar. Birkaç fotoğraf vardı. Aşama aşama kesilip, en sonunda epeyi bir deforme olan kadavra ve öğrenciler. Bana göstermek istemediler, sakladılar güya ama ben bir şekilde gördüm. Ara ara aklıma gelir. Onu hatırladım şimdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay o neymiş öyle ya insanın çay poğaça ağzından burnundan gelir. hiç misafire gösterilecek şeyler değil.

      Sil
  8. Hakikaten okurken ben de gerildim diğerleri gibi. Doktorluk büyük cesaret isteyen bir meslek, ben asla yapamazdım sanırım. Hiç ölümden korkmadım bu güne kadar, korkanlara da şaşırdım ama böyle bir deneyimden sonra eminim en azından biraz farklı hissederdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gergindi gerçekten ama en çok ben gerildim sanırım. bir kadının hiç umurunda değildi. ellerini kadavranın masasına dayamış hocayı dinliyordu ben o ara 3 metre geriden kokudan uzaklaşmaya çalışıyordum

      Sil
  9. Hep merak ederim ve ederdim de.. Tıp öğrencilerin bu deneyimlerini.. Keşke bu konuda daha çok yazsan:) Gerici ve çok enteresan gerçekten.

    YanıtlaSil
  10. Yazıyı okurken bi tek gerilmeyen ben miyim acaba :D

    YanıtlaSil
  11. Yalnız tıp fakültesi muhabbeti bir yana görseldeki animasyon kısa film pek güzel. Müzikleri Neil Young coverlarından oluşuyor. Tavi Gevinson adlı yaşına göre büyük işler yapan hanım kızımızın sesinden dinliyoruz filmde. Konuya göre görsel de hoş olmuş yani. Spoiler vermek istemiyorum ancak filmde kalp kırıklıkları,hafif acıtasyon,tıp öğrencisinin kadavra ile karşılaşması ve sonuca bağlanan olaylar zinciri alakasız gibi gözükse de animasyon tadını koruyarak tüm bu olayları sevimli bir dille ekrana taşıyor. -Anon

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemen izliyorum anon çok sağol. ya anon sen nereden çıktın. :) çok seviyorum yazılarımı okuyan insanların olduğunu görünce hele de birde yorum atıyorlarsa böyle. nereden buldun acaba blogu?

      Sil
    2. Teşekkür ederim. Vallahi dün sorsaydın söyleyebilirdim ama unuttum :) Sanırım başka bir bloga yaptığın yorumdan ulaştım. Dizi eleştirileri okumak hoşuma gidiyor. İzlediğimde aklımda oluşan fikirlerin başkaları tarafından da düşünüldüğünü görmek beni memnun ediyor. :)) -Anon

      Sil
    3. Anon bu arada kısa filmi izledim ve çok beğendim ve aklıma mükemmel bir roman fikri oluşturdu. Belki 10 tane roman yazmaya çalışıp hepsinini 50 sayfa yazmadan bırakmış olsam da bu hikaye beni heyecanlandırdı. Her zaman beklerim Anon, dizi tavsiyen falan varsa da duymak isterim. :)

      Sil
    4. Tabi seve seve :)) Genel olarak klasik insanıyım. O nedenle izlediklerim arasında pek uçuk şeyler yok. Şöyle bir düşüneyim... En sevdiklerim arasından önerebileceklerim var. İngiliz mizahı seversen Black Books çok iyi olabilir. Wonderfalls, Dead Like Me, Freaks and Geeks, X files, Twin Peaks sevdiklerim arasında. Hepsinden sayfalarca inceleme çıkabilir. Anime olarak Baccano!,Death Note, Ghost in the Shell önerebileceklerim arasında. Vaktim oldukça blogunu okumaya çalışacağım. Hikaye fikrin için de iyi şanslar dilerim. Ben de kitap yazmaya kalkışmıştım ama sonu hep hüsran oldu. En azından önerimin iyi bir amaca hizmet ettiğini bilmek güzel :)) -Anon

      Sil
  12. Bütün tıp öğrencileri kadavraya dokunmak zorunda mı ya :( yani ben psikiyatrist olmak istiyorum ne olurki ona dokunmasam dimi hic bisey kaybetmem...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır dokunmak zorunda değilsin. Hatta hocalar kendini kötü hisseden gelmesin kadavranın yanına diyorlar.

      Sil
    2. Öğrenmek için dokunmak önemli

      Sil
  13. Çok heyecan verici ve ürkütücü. İnşallah tıp kazanırım ve kadavrasi olan bir üniversiteye girerim

    YanıtlaSil
  14. Çok heyecan verici ve ürkütücü. İnşallah tıp kazanırım ve kadavrasi olan bir üniversiteye girerim

    YanıtlaSil
  15. Abi valla çok iyi anlatmışsın lise 2'yim zaten tıp istiyorum çokta isterim kadavra görmek.Takip edicem seni.

    YanıtlaSil
  16. Ben tıp okumak istemisimdir hep ama cok duygusal bir yapiya sahibim.psikolojikman kaldiraramam gibi hissediyorum ama herseyden once puanim yetmiyor bana tavsiye edermisin okumayi suan ikinci bi senemdeyim sence degermi bisene daha calismaya ygsye de az kaldi calismadim ama en cok lys onemli aonucta sonuçta oof ne bilim biraz sozlerine ihtiyacim var bir tip okuyan birisinden tavsiye almak isterim tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seni tanımadığım için çok sağlıklı bir yorumda bulunamam açıkçası. Açıkçası bizim sınıfımız 230 kişi ve kadavradan etkilenip başına bir şey gelen tek bir kişi bile olmadı. Yani benim anlattığım kadar ya da yazılan çizilenler kadar dramatik değil. Emin ol kaldırabilirsin. Bence istediğin bölüm için bir yıl beklemek değer ama sadece tıp olsun diye 2. yıla beklemek değmez. İstediğin bölümün ne olduğunu iyi düşün. Yapmak istediğin mesleği okumak istediğin bölüm hakkında iyi düşün. Dershane, okul ortamların da her zaman tıpın puanı yüksek diye revaçta ve gözde bir bölüm olarak görülüyor ama bir bölümün senin için en iyi olması demek, yüksek puandan çok sana olan uygunluğudur. Tıpa odaklanarak yüksek puan almaya çalışabilirsin ama önüne sonucun geldiğinde tüm seçeneklerini önüne koy ve düşün. Ve ne okumak istediğin konusunda öncelikle kendine karşı açık ve dürüst ol.

      Sil
  17. Abi benim midrm cok cabuk bulabiyor ve oludrn(simdilik korkuyorum) kadavra dersi gormemek icin gidebileceğim bir uni varmi bu sene kazanicam insallah. Ve hemsirelikte nr gerek var boyle seylerr diye düşünüyorum. Hocalara yapmiycami anlatsam anlayisla karsilarlar mi ve ben zilli sistem diye birsey duymustum ilk kadavrayla sonra maketlerle ugrasiyolarmis kadavrayla gercekten ugrasmak istemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kadavrayla uğraşmak istemiyorsan anatomi dersi olmayan bir bölüm seçmelisin çünkü

      Sil
  18. Merhaba arkadaslar benbhemsirelik dusunuyorum.bu sene ygs lysye giedikten sonea kismetse kazanip gidicem ama benim bidrm cok hassas(simdilik oluleeden korkuyorum) onerecegibiz biz sey varmi. Durumu hocaya anlatsam anlayisla karsilama ihtimali varmi? Zilli sisitemi duymustum ozellikle kadavralar ve maketlerle ugrasiyorlarmis ben kesinlikle cok etkilenirim sadece makerlerde yapma eandim varmi? Bana kadavrasiz e uni soyldrmisiniz 1 iyi 1 koru 1 orta duzeydd simdidd teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zilli de sana ayrıcalık yapmazlar emin ol. Bunun dışında kadavrası olmayan bir fakülteye gitmeni öneririm. Akdeniz üniversitesine gelme. Fakat bu kadar dert etme koekulcak bir yanları yok.

      Sil
    2. Bu şekilde düşünüyorsan sağlık sektöründe olmamalısın bence. Insanla uğraşıcaksın en başta. Karşına sadece burnu akan ateşi çıkan insanlar gelmeyecek.yeri gelecek gözünün önünde belki bir sürü insan ölecek bu hayatın bir gerçeği.bunlara hazırlıklı olmalısın bu meslekte.şu da var :kadavrayı bize hadi görmüş olun demek için vermiyorlar. O da eğitimin bir parçası ve kadavrayla bu deneyimi yaşayabilmek de bi ayrıcalık. Tabi yine de şuan korkuyorum diyerek bundan vazgeçme.istediğin mesleğik bu olduğuna inanıyorsan bu söylediğin çok ufak bi sorun. Suana kadar kadavraya dayanamadigi için okulu bırakan dersten kalan birini görmedim ben.herkes bi şekilde alışıyor

      Sil
  19. Asla yapmayacagim bir meslek. Allah sizlerden razi olsun. Bu olaganustu bi meziyet bence. Kesinlikle kaldiraman boyle bi incelemeyi. Size mesleginizde basarilar dilerim.

    YanıtlaSil
  20. İlginç bir deneyimmiş. Bizim fakültede çok sıradan bir şey gibi görülüyor kadavra hatta nerdeyse hiçbir öğrenci bile yadırgamadı. Eldivensiz dokunanları bile var! Öte yandan anladığım kadarıyla sizin kadavra yeni ölmüş. Bir süre sonra rengi kahverengiye dönüyor işte o zaman gerçekten zombi gibiler.

    YanıtlaSil
  21. benim çocuğum sırf bu ders yüzünden üniversite sınavında derece yaptığı halde tıp okuyamam diyor.zengin ve varlıklı bir aile değiliz ama çocuğumun geleceğini yaparken kahrolmasınıda istemiyorum.ileride yapmak istemediğibir mesleği zorlada yaptıramam.ben olsam ölürüm doktor olmak için.elime fırsat geçecek ben olmam diyeceğim ah ulan kader...kadavra dersi bir diyetisyene veya göz doktoruna lazımmı acaba buda var....

    YanıtlaSil
  22. Diş hekimliği okuyanlarda kadavra görüyor mu ? Birde dişten tıpa geçiş var mı ? Cevap verir misin acaba ? 😊

    YanıtlaSil
  23. Ben tıpa gitmeyi çok istiyorum.Şimdi acaba korkarmıyım diye hep düşünüyorum için. Siz de öyle hiç düşündünüz mü. Kazanmak için nasıl çalıştınız derslere lütfen bana yardım eder misiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben diş hekimliği 1 sınıfım bu pazartesi sabahtan akşama kadar kadavra yla çalışcaz

      Sil
  24. Abi ben tıp okumayı düşünüyorum ama derslerden çok korkuyorum

    YanıtlaSil
  25. Bende kadavra doktoru olmak istiyorum hemde çokkkkkk çok etkilendim bence hayattaki en anlamlı en özel bölümlerden bir tanesi bu çok severek yapabilecegim meslek buuuu bana tavsiye verebilirmisiniz.

    YanıtlaSil
  26. Sadece kadavra inceleyen bi meslek var mı yada en çok kadavrayla uğraşan bi meslek var mı, araştırmalarıma göre "adli entomoloji" diye bi alan var böcek bilimi olarak geçiyor ve cesetlere zaman içinde gelen böcekleri inceliyor ama tam olarak bunu değil insanın sistemini incelemek istiyorum bunun için hangi meslegi secmeliyim?

    YanıtlaSil
  27. Merhaba.
    Bir sey soracagim. cevaplarsan cok sevinirim
    32 yasinda trafik kazasinda olmus adli tiptan getirilmis dedin.
    Tahminen ne kadar zaman once ölmüstu? Kendisi mi bagislamis yoksa yakini alana kadar direkt oraya mi getirdiler? Sahipsiz, kimsesiz, kimligi belirlenememis bir ceset mi? Cevap bekliyorum merak ettim. İ gunler

    YanıtlaSil
  28. Doğmuş olmamın bir sebebi olmalıydı, Öylesine " Doğdu - Yaşadı ve Öldü" şeklinde bir Ömür yaşanmış sayılmıyor bana göre.. Bugüne kadar hiç bir İcat yapmadım, Buluşa imza atmadım, basit sıradan bir insanım.

    Düzenli Kan Bağışçısıyım Yıllar Önce Tüm Organlarımı Üniversite Hastanesine giderek bağışladım. Görev yerinde olmayan memurları 75 dakika beklediğimi hatırlıyorum. Üzerimde taşımam için Organ Bağış Belgesi verdiler halen saklıyorum.

    Yıllar geçti Kadavra Konusunda Üniversite Hastanelerinin sıkıntı çektiğini duydum ve o an yaşamımı mantıklı kılacak şeyi buldum, Kadavra Olarak Bedenimi Bağışlayacaktım.

    2015 Yılı sonlarında Hacettepe Üniversitesi Anatomi Anabilim Dalı'na Giderek durumu anlattım. Görevli memur Form doldurmamı istedi, doldurdum yanımda da iki şahit götürdüm birlikte imzaladık. " Haftaya uğrayın " dediler.

    Artık kadrolu bir iş mi teklif edecekler veya Haftaya üstümde Araştırma mı yapmaya başlayacaklar bilmiyorum sormadım. Ertesi hafta gittim aynı görevli memur " buyrun bu Kadavra kimlik belgeniz" bu da " Teşekkür Sertifikası" diyerek uzattı.

    Sevindim ilk kez Bir Üniversite bana teşekkür ediyordu.. Birilerine anlatsam ve inanmazlar ise gösterecek belgem bile vardı..

    Fakat bir Sorun vardı, verdikleri kimlik belgesinde her hangi bir seri numarası ya da mühür yoktu, Fotokopi gibi birşeydi.

    Üstelik Teşekkür Sertifikası' olarak verdikleri kağıtta Anatomi Anabilim Başkanı nın Adı yazıyordu imzası yoktu.

    Kendini Kadavra Olarak Bağışlayan bir insana verilen Belgede imzasını Çok gören Anatomi Başkanını düşündüm... daha ben yaşıyorken şahsıma edilen Teşekkürün bile yarım olmasını düşündüm...

    Başka ülkeleri düşündüm.... Tıp Dünyasında bu kadar çok personel varken acaba kaç Tıp Personelinin Kendini Kadavra olarak bağışladığını ya da neden bağışlamadığını düşündüm...

    Sonra Bu Bağış kısmının neden Fakültede en ücra köşede bulunması imkansız yerde bulunduğunu, insanların gelip geçtiği bir yere Organ ve Kadavra Bağış Başvuru Standı gibi bir şey neden açmadıklarını düşündüm...

    Hiç birine cevap bulamadığım için verdikleri imzasız belgeyi Mangal yaparken yakmayı düşündüm... yaktım... Sucuk pişirdim... Sucuk yapılan Danayı ve Dananın kendini bağışlayıp bağışlamadığını düşündüm...

    Düşünce Özgürlüğü Yok diyorlar birde... özgürlük varda DÜŞÜNCELİ İNSAN YOK.. Saygılar Yüksel..

    YanıtlaSil
  29. Tıp okumayı düşünüyorum, ama bu konu kafamı karıştırıyor. Midem o kadarda sağlam değil en zorlayacağım konu muhtemelen bu olacak.

    YanıtlaSil